به سرمایه‌گذاری کشورهای همسایه در افغانستان نسبت به سایر کشور‌ها اولویت می‌دهیم

کابل- ایرنا- معاون اقتصادی دولت سرپرست افغانستان، گفت: امارت اسلامی به سرمایه‌گذاری کشورهای همسایه در این کشور نسبت به سایر کشورها اولویت می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایرنا در کابل؛ دفتر رسانه‌ی معاونیت اقتصادی دولت سرپرست افغانستان شنبه‌شب۲۷ اسد، در خبرنامه‌ی از دیدار ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی دولت سرپرست با عبدالله عارف اوف نخست‌ وزیر اوبیکستان در کابل خبر داد.

طرفین در رابطه به گسترش روابط میان افغانستان و اوبیکستان در عرصه های مختلف به ویژه آغاز کار عملی پروژه‌های مختلف اقتصادی و تجارتی، صحبت کردند. 

ملا برادر در این دیدار از موقف رئیس جمهور اوزبیکستان در رابطه به افغانستان ابراز امتنان کرد و گفت: روابط تجارتی و اقتصادی میان دو کشور در حال توسعه است و روزانه صدها واگن اموال تجارتی میان دو کشور از طریق خط آهن صادر و وارد می‌شوند و همچنان پروژه افغان- ترانس در این زمینه نقش اساسی دارد که باید کار آن عملاً آغاز گردد.

معاون اقتصادی دولت سرپرست گفت: امارت اسلامی از تمدید لین برق ۵۰۰ کیلوولت سرخان- پلخمری استقبال می‌کند. همچنان باید در زمینه تقویت سب استیشن ها و بهبود کیفیت لین‌های برق توجه صورت گیرد و ظرفیت سب استیشن ارغندی ارتقاء یابد. 

وی با تاکید بر اینکه امارت اسلامی نسبت به سایر کشورها، به کشورهای همسایه به‌خاطر سرمایه گذاری اولویت می‌دهد، بیان داشت: ما باید به هدف گسترش روابط تجارتی و ترانزیتی و برداشتن موانع در این عرصه‌ها، صحبت‌های جامع نماییم. 

ملا برادر گفت: ایجاد تسهیلات در زمینه صدور ویزه به تاجران افغان در راستای گسترش روابط تجارتی و اقتصادی مهم است.

عبدالله عارف اوف نخست‌وزیر اوزبیکستان، گفت: خرسندم که برای نخستین بار به کشور تاریخی افغانستان سفر می‌کنم و از مهمان نوازی گرم‌تان ابراز امتنان می‌نمایم. 

وی افزود: اوزبیکستان به افغانستان منحیث بخش مهم آسیای مرکزی می‌نگرد و رئیس جمهور شوکت میرضیایف تاکید می‌نماید که بدون تعامل با حکومت کنونی افغانستان ما نمی‌توانیم به نتیجه مثبت برسیم.

نخست‌وزیر اوزبیکستان در ادامه بیان داشت: روابط حسنه و نزدیک افغانستان و اوزبیکستان مثال خوب روابط با سایر کشورها شده می‌تواند. 

این مقام اوزبیکستانی خاطر نشان کرد که روابط تجارتی ما با افغانستان در حال انکشاف است و ما خواهان گسترش هرچه بیشتر آن هستیم.

او تصریح کرد: در مورد آغاز کار رسمی سفیر جدید افغانستان در اوزبیکستان تصمیم مثبت گرفته شده و این مسئله به زودی اعلان می‌گردد و همچنان اطمینان می‌دهیم که تمام توافقات انجام شده با افغانستان عملی می گردد و در زمینه استخراج مس و ذغال سنگ در افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کنیم و آماده هستیم که متخصصین افغان را در بخش تکنالوژی به خاطر صرفه جویی آب مورد آموزش قرار دهیم.

عارف‌اف افزود: همکاری‌های ما با افغانستان در زمینه‌های باغداری و تهیه تخم‌های اصلاح شده ادامه دارد و آماده هستیم که تجارب خود را با دهاقین افغان شریک سازیم و به تعداد صد تن از متخصصین را در بخش‌های هوانوردی و خط آهن آموزش دهیم.

پایان پیام/

۰ Persons

Your Comment

You are replying to: .